12. 12. 2011

Cim me Japonsko dela radost - letecke dny

Dnesni prispevek mj. odhali, ze Japonsko, ktere ma ve skutecnosti naprosto regulerni armadu ji vlastne nema, nebot se to cele jmenuje "japonske sily sebeobrany". Stejne tak japonske vojenske letectvo se jmenuje japanese air self-defence forces (JASDF). My mame tu vyhodu, ze v Nagoji se nachazi zakladna transportniho letectva, viz Komaki open house, a kousek dale je Gifu Air Base (GAB), kde je zakladna letectva stihaciho a cvicneho. Loni jsme stihli jen otevreny den v Komaki. Letos uz jsme ale nezavahali a spolecne s dalsimi 50 000 lidmi jsme si uzili i open house v Gifu (mam to stesti, ze me v tom Lenicka podporuje a dokonce me i doprovazi).



Dny otevrenych dveri na japonskych zakladnach se vyznacuji tim, ze (i) letove ukazky jsou takove jen poletovani par letadel ci jejich skupin (zadnej masakr s vysokou akrobacii celou predvadecku na forsaz jak zname z Evropy) (ii) jsou tu videt i era, ktera se u nas nevidi, krom japonskych konstrukci tez napr. F-4 Phantom, kterych tu aktivne slouzi stale jeste temer 90 (iii) Japonci co dorazi na letiste nadsene foti (jak je u nich bezne) cokoli co se najde na stojance, pri pojizdeni ci ve vzduchu. 



Zajimave je, ze mistni prumysl dodava armade vysoke procento vlastnich konstrukci, zarizeni a prislusenstvi. Coz je sice velice drahe, nebot jednotkova cena je mnohdy az s 4x vyssi, nez u analogickych konstrukci americkych (ty jsou vetsinou japonskym vzorem), ale na druhou stranu se zda, ze japonci se rozhodli byt sobestacni a dale tim podpori investici do vyzkumu a osvojeni si spickovych technologii. Napr. jsem netusil, ze japonska era maji japonske protiletadlove rakety, vlastni radary, pruzkumna zarizeni a elektroniku. Vse je pochopitelne high performance.


Letecky den na GAB posledni vikend v listopadu me nadchnul. Uz dlouho jsem nevidel letet tri Phantomy najednou spolu F-2 a F-15, skupinovky maji super. Navic mam slabost na ty japonsky dopravaky (C-1 a nove C-2), takovy brachraty letadylka s prapodivnou mechanizaci kridla umoznujici kratke vzlety a pristani i s tezkym nakladem. Lakadlem pro vetsinu lidi bylo i vystoupeni japonskych "red arrows", kteri nesou nazev Blue Impuls a letaji na cvicnych strojich T-4 vlastni konstrukce nejvice ze vseho podobnych italskym aeromacchi mb-339. Bezmala tricetiminutova ukazka byla zlatym hrebem odpoledne. Kdyz jsme pak v pauze mezi vystoupenimi objevili u jednoho stanku frankfurtske parky, bylo jasne, ze hodnoceni dne ponese v superlativech.


Žádné komentáře:

Okomentovat